Monday, March 12, 2018

Produa Gear myvi extreme 1.5 lagi best(problem)

Assalamualaikum semua lama dah aku tulis dalam blog oleh sebab ke'busy'an... hari ni aku nak kongsi sikit ilmu keadaan yang agak cemas pada bulan 16 december 2017(sabtu).

Kisah nya bermula begini...pada jam 9.30pagi aku terima call dari abang pos laju yang menyatakan tiada orang dirumah(mak ayah) yang akan terima roadtax kereta aku..aku pon ape lagi, bagitahu la suro tunggu kejap, aku otw ke rumah mak aku, rumah mak aku n rumah aku dekat je 10minit masa perjalanan..

Aku punye la kelam kabut bawak kete nasib baik aku benti kat trafik light tak tukar gear, cuma tekan brek kaki je..sampai la kerumah baru perasan bila nak shifting gear ke neutral(N) x boleh...*panik* kete masih berjalan walau tarik hand brek..pastu tegok kat meter still gear Drive (D4)...sudah.....tibe tibe nak tukar gear longgar/loose laju semacam je dia punye longgar hahaha.

Aku pon ape lagi ambik surat roadtax kat abang posmen dan aku pon syak yang klip pada gear shifting tu mesti tercabut, sebab sebelum ni aku pernah tegok satu video kat FB kete produa gak yang jadi cam aku ni.. then aku terus ke bengkel kete, sampai bengkel kete aku tanye pomen ape problem(padahal aku dah tau) then dia bagi tau gear klip tercabut(nasib baik dia jujur), dia bukak cover set kat bahagian gear aku dan cuba cari sesuatu...(aku x tau dia cari ape), lama gak pomen tu cari siap ber'torchligt' di siang hari hahaha...



Hah ni la cover set gear aku di bukak(abaikan tarikh pada skrin kete aku tu..dah x betul)

Rupe rupenye benda ni pomen tu cari, plastik tu dah reput rupenye yang menyebabkan klip pada gear shifting tu tak dapat tukar dengan betul.
Berita yang menyedihkan apabila pomen tu cakap xde sparepart utk component tu..maksudnye kene beli satu set...aku pon ternga nga jap...$$$$$ rase nak terbang..hahaha

Pastu dia cakap boleh tolong untuk temporary/sementara



Dia sumbat dengan span dgn getah sikit supaya klip tu tak tercabut semasa gear shifting/tukar gear.




Sambil sambil tu aku sempat belajar klip putih tu rupenye untuk lock dari 'P' to 'R', bila kita tekan brek kaki benda putih tu akan bukak utk shifting gear, lebih kurang security, kalau anda perasan kat tepi gear ade butang yang bertulis 'shift lock',  benda putih ni la fungsi dia..kita boleh cabut benda putih ni kalo kita tak nak.

Dengan perasaan kecewa, aku balik rumah dan buat google search, cari benda bulat tu.


Then aku jumpe, rupenya nama dia "gear link age bushing kit" atau panggil "bushing gear"

Aku punye terus ke bengkel kereta, kedai assesori kete tanye benda ni..last last dieorg cakap memang dia orang tak de.. dieorg suruh cari kat kedai sparepart.selamat aku tau satu kedai sparepart..terus aku pergi kedai tu dan tanye dia ade bushing kit ni atau tak? Tauke tu kata dia tak tau lagi nak kena call kilang tanya...lama gak la dia call sejam baru kilang tu bagi feedback..alhamdullilah kilang tu kata ada untuk produa. So tauke tu order kat kilang tu 5 bushing kit...then aku kene tunggu lagi 2jam..hahaha lama gila..siap g makan lepak2 lagi...

Barang sampai..aku pon terus tanye tauke tu berapa satu bushing kit ni? Rm 10.40 wah murah...selamat $$$$$ tak terbang banyak...nasib baik...kalau tak kene beli wholeset...eerrrrr...

Akhirnya ini la dia link age bushing kit gear shifting....

Aku terus g bengkel yang mula mula, then minta dia pasang kan...

Alhamdullilah sehingga hari ni ok...

Estimate masa aku digunakan dari 10pagi hingga 5 petang untuk benda kecik ni hahaha...janji kete boleh jalan dan ok..


Sebelah kiri tu kete myvi kuning 1.5 aku...


3 comments:

  1. Salam. Boleh tau kat mane kedai sparepart tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. taman sri rampai setapak KL(tengah-tengah antara kedai makan nasi kerabu keramat dan kedai gunting rambut zai)

      Delete