Sunday, November 24, 2013

Mengawal perbelanjaan semasa hujung minggu. (manage your expenses)


Haha merujuk status di dalam facebook aku diatas
ape yang aku buat seperti di bawah:-

Hari ini (ahad 24/11/13) hari tanpa kereta, hanya menggunakan pengangkutan awam dan 2 anggota kaki sahaja sudah cukup untuk mendapatkan kegembiraan/keriangan/keseronokan dan dapat juga berkunjung ke 2 shopping mall hehehe.

Faedah yang aku dapat :-
1. Dapat belajar cara penjimatan duit atau cara mengawal perbelanjaan.
2. Dari segi kesihatan
3. tahu persekitaran yang baru/memahami org yg tiada kenderaan




Pada mulanye aku berjalan kaki dari rumah ke Aeon Jusco wangsa maju
COST : RM-FREE

 


Akhirnye aku sampai ke Aeon Jusco, mula2 aku masuk jusco aku pusing satu jusco(windows shopping) hehe
COST : RM - FREE



Dah habis pusing2, aku masuk kedai buku bace buku apa2 yang patut...hehe, saje mengisi mase terluang.
COST : RM - FREE



Lepas dah baca2 buku tue mula  la rase lapar...turun kat food court aku beli pizza.
COST - Pizza RM 5.00  Air anggur RM 1.95




                lepas perut dah kenyang aku bercadang nak pergi ke wangsa walk pulak menaiki LRT.
                                                            COST : RM- FREE





Aku dah jadi orang yang baru keluar dari hutan, aku ingatkan kene beli ticket lagi rupe2 nye dah guna coin. cara beli pon aku tak tau hehehe coin tu plak boleh touch2 macam touch N go pulak hadoi dah ketinggalan dah aku nie hehe yela last naik putra LRT pun tahun 2009, skrang nie dah Nov 2013, lame gile aku tak naik banyak bende yg berubah. hhehe.aku beli coin ke Station sri rampai.

COST: (pergi) RM 0.70 (Balik RM0.70) = Total cost RM 1.40


        


Akhirnye dah sampai station sri rampai, ini la kali pertama aku datang ke station sri rampai.hehe.
COST:  RM - FREE





                                Dari station sri rampai aku jalan kaki ke wangsa walk
                                                            COST : RM - FREE





Akhirnye tiba juga tempat yang ingin di tuju hhehe, pusing2 jugak satu mall






dah pusing2 tue nampak pulak tempat hiburan, apa lagi aku pun naik la kat atas. main game kete kejap, punye la bising, aku keluar kejap kat tangga tue dan masuk balik.hehe

COST : RM 1.00




akhirnye setelah masuk balik terus aku pegi kat tempat bowling, teringin nak main tapi tak tau, so aku tengok je la....hahaha lepas tue aku balik terus rumah dengan berjalan kaki dan menaiki LRT.
COST : RM - FREE      LRT : sudah kira di atas.

Jumlah keseluruhan RM 9.35 sahaja.

sekian terima kasih.

No comments:

Post a Comment