Saturday, December 17, 2011

uniknya 3 bintang selari yang berkelip pada setiap malam

Masa kecik-kecik dahulu aku pernah tanye kat family aku..."kalo masjid & compass takde kat sesuatu kawasan tue macam mana kite nak tau kiblat...?" then family aku ckp "kene la tegok matahari...yang terbit dari timur ke barat dan kiblat kita arahnye ke barat laut" then aku tanye lagi "kalo malam macam mana pulak..?" family aku ckp "kene la tegok bintang org yang tegah memanah..." aku pon ok.

Pastu selang beberapa minggu aku pon try la cari org yg tegah memanah.. tapi aku tak jumpe pon hahaha sbb tak tau lagi ape itu buruj.Time darjah 6 blaja matepelajaran sains, dalam buku ade bab buruj then dari situ baru la aku tau buruj tue ape...tapi aku bukan paham pon ape yg aku blaja...hahaha

then skrang aku baru tahu apa yang di maksud kan oleh family aku "kene tegok bintang org yang sedang memanah"
rupe-rupenye buruj orion....iaitu dengan melihat 3 bintang selari bagi menetukan arah kiblat kita. iaitu seperti gambar di bawah:-


















kalo tak caye cube g tegok sendiri malam nie....
NOTE: pasti kan waktu malam tue tak hujan la....dan awan tak de....

No comments:

Post a Comment